وجوه افتراق تفکیک و افراز

چهارشنبه 24 دی 1399
22:49
ایرج سلمانپور 09121404305

وکیل دعوای ملکی

تفکیک شامل اموال مشاعی و غیر مشاعی می شود (مشا به معنی شراکت) اگر اموال مشاعی باشد پس از قطعه قطعه شدن سهم هر شخص در قطعه های جدید ثابت است. مثلا شخص دارای یک قطعه زمین 300متری است آن را به سه قطعه زمین 100 متری تفکیک کند. حال اگر مالک این زمین دو نفر هم بوده باشد پس از تفکیک هریک به نسبت حصه مشاعی درسه قطعه جدید مالکیت خواهند داشت. ولی در افراز سهم شریک کاملا از حالت اشاعه خارج می شود و شخص کاملا مالک سهم افراز شده می گردد.

وجوه افتراق تفکیک و افراز از نظر وکیل

افراز تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص پیدا می کند. به همین دلیل حالت اشاعه درافراز ضرورت دارد ولی در تفکیک این ضرورت نیست. و مالک می تواند ملک خودش را با رعایت مقررات حاکم برتفکیک به هرترتیبی که می خواهد تفکیک کند. تفکیک در اداره ثبت انجام می گیرد ولی افراز هم در دادگاه و هم در اداره ثبت. نکته قابل توجه این که در افراز رای صادر می گردد ولی درتفکیک رای صادر نمی شود.

معنای حقوقی تقسیم چیست

پاسخ وکبل ملکی:تقسیم اعم است از تفکیک وافراز وغیرآن، مثل ترکه متوفی که بین ورثه تقسیم می شود و می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول باشد. در اصطلاح حقوقی تقسیم عبارت است از جداسازی سهم شرکا در مال. تقسیم نامه نیز سند رسمی یا عادی است که بیان کننده تقسیم مال مشاع است. به این ترتیب رابطه تقسیم با تفکیک وافراز عموم وخصوص مطلق است. به این معنا که تفکیک وافراز نوعی تقسیم هستند.


آیا می دانستید که

تصمیم بر انجام افراز و یا اعلام غیر قابل افراز شدن، همانند رای مرجع قضایی است و با افراز ملک و عدم اعتراض در مدت مقرر، هر مالک مشاع می تواند برسهم خود تسلط یابد و با تسلیم سند مالکیت مشاع به واحد ثبت، سند مالکیت 6دانگ قطعه اختصاصی را تقاضا و دریافت کنند.


[ بازدید : 212 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]