چه کسانی حق درخواست تقسیم ارث را دارند؟

سه شنبه 23 دی 1399
21:08
ایرج سلمانپور 09121404305

وکیل ملکی

چگونگی تقسیم ترکه بین ورثه مطابق ماده 300 امور حسبی در صورتی که ورثه متعدد باشند هر یک از ورثه می توانند از دادگاه تقسیم سهم خود را داشته باشند. اگر وارثی محجور باشند امین غایب وجنین شخصی که سهم الارث به او منتقل میشود و همچنین موصی لهم(شخصی که سهمی از ارث برای او وصیت شده و یا اینکه نظارتگر و عهده دار امور است.
اگر ورثه به سن رشد نرسیده باشند پدر یا جد پدری صغیر، می تواند تقاضای تقسیم ارث نماید.

چه کسانی که حق درخواست تقسیم ماترک (ارث)را دارند؟

پاسخ وکیل ملکی:

پدر یا جد پدری محجوری که از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع است و کودکانی که هنوز به سن رشد نرسیده اند.

غایبینی که مفقودالاثر هستند وتکلیف اداره اموال خودشان را معین ننموده اند که در اینجا دادگاه یک نفر امین معین می نماید و تقاضای امین هم از اشخاص ذینفع و یا دادستان پذیرفته می شود. امین انتخاب شده علاوه بر اداره سهم الارث حق درخواست تقسیم ارث را نیز خواهد داشت. لازم به ذکر است هنگام انتخاب امین دادگاه ناظر هم تعیین می نماید که بر اقدامات امین نظارت داشته باشد.

چگونگی ارائه درخواست تقسیم ترکه ماترک از نظر وکیل

موصی له فرد دیگری است که حق درخواست تقسیم ترکه را دارد. دراین باب باید گفت که پس از قبول یا رد ورثه موصی له حق درخواست تقسیم ارث را دارد که پر واضح است با قبول وصیت توسط وی، درخواست تقسیم ترکه او اجابت می شود.

وصی کیست آیا می تواند درخواست تقسیم ترکه کند

شخصی که از طرف موصی برای اجرای وصایای او معین می شود خواه وصیت در مورد کودکان بی سرپرست باشد یا اداره اموال و تصفیه ترکه یا تملیک مال معین یا اجرای تشریفات کفن و دفن متوفی که همان موصی است ودر واقع اداره ثلث امور متوفی توسط وی امکانپذیر است وبیش از ثلث در اختیار ورثه حین الفوت است که پس از انحصار وراثت وروشن شدن قضیه وارثین و میزان ماترک، بین آنها به نسبت پسر دو برابر دختر تقسیم صورت می گیرد.


[ بازدید : 202 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]